Jak spektrum autyzmu (ASD) wpływa na naukę i życie akademickie? Wyzwania i strategie adaptacyjne

Studenci ze spektrum autyzmu (ASD) napotykają liczne wyzwania, które wpływają na ich doświadczenia związane ze studiowaniem, a niekiedy nawet prowadzić do podjęcia decyzji o rezygnacji ze studiów. Przejście ze struktury znanej z edukacji szkolnej do dynamicznego środowiska uczelni bywa przytłaczające już na etapie rekrutacji – od problemów z formalnościami, takimi jak składanie dokumentów, po hałas na korytarzach i inne zakłócające elementy otoczenia. Takie czynniki, w połączeniu z trudnościami w zarządzaniu czasem, planowaniu oraz nawiązywaniu relacji społecznych, znacząco utrudniają adaptację do nowej rzeczywistości akademickiej.

Jak ADHD wpływa na naukę i życie akademickie? Wyzwania i strategie adaptacyjne

ADHD jest zaburzeniem neurorozwojowym, które wpływa na poziom koncentracji, impulsywność oraz zdolności organizacyjne. U studentów objawy ADHD mogą skutkować trudnościami w nauce, obniżonym samopoczuciem oraz problemami w funkcjonowaniu społecznym. Poniżej przedstawiono główne wyzwania związane z ADHD w środowisku akademickim oraz potencjalne strategie wsparcia.

Dostosowanie Uczelni do Potrzeb Osób Neuroatypowych: Wnioski z Badań i Rekomendacje

Coraz częściej w przestrzeni publicznej mówi się o konieczności dostosowania środowiska akademickiego do potrzeb osób neuroatypowych. Neuroatypowość to określenie zestawu cech charakteryzujących osoby, których rozwój odbiega od typowego – może to być powiązane z diagnozą spektrum autyzmu (ASD), ADHD lub innymi formami neuroróżnorodności. W ostatnich latach pojawiło się wiele publikacji i raportów, które wskazują na szereg konkretnych form wsparcia mogących znacząco poprawić funkcjonowanie i wyniki studentów neuroróżnorodnych. Poniżej przedstawiono wybrane wnioski z badań oraz rekomendacje dotyczące dostosowań i form pomocy na uczelniach.

Co to jest ADHD?

ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, jest zaburzeniem neurorozwojowym, które wpływa na funkcjonowanie jednostki w obszarach koncentracji uwagi, kontroli impulsów oraz aktywności psychoruchowej. ADHD nie jest chorobą, lecz stanem trwającym przez całe życie, który może przybierać różne formy w zależności od wieku oraz środowiska danej osoby.

Tomasz Kozłowski

W projekcie odpowiada za badania naukowe z ramienia partnera naukowego. Dba o najwyższą jakość naszych analiz oraz o to, by końcowy raport nie tylko spełniał najwyższe standardy, ale był także dostępny i wartościowy dla wszystkich.

Badacz, doktor socjologii, ukończył w 2010 roku studia na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W swoim dorobku publikacyjnym ma 6 monografii i ponad 250 artykułów (eseje, publikacje naukowe i popularnonaukowe). W latach 2007-11 starszy analityk mediów w Press-Service Monitoring Mediów Sp. z o.o. Przygotowywał raporty wizerunkowe dla takich podmiotów jak ING Group, PWC, E&Y, Deloitte, KPMG, Skarbiec TFI, Nestlé, Frito Lay, BGŻ, Allianz, NK.pl, Allegro Group i innych. W 2011 roku rozpoczął współpracę z Wyższą Szkołą Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa (później Collegium Da Vinci). Jest współautorem trzech innowacyjnych kursów edukacyjnych. Obecnie trener biznesowy w zakresie kompetencji menedżerskich i zarządzania projektami. Obecnie współpracownik KB Pretendent, gdzie współprojektuje narzędzia badawcze, analizuje dane i tworzy raporty badawcze.

Co to jest spektrum autyzmu (ASD)?

Spektrum Autyzmu(ang. Autism Spectrum Disorder; ASD) to złożone zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na różne aspekty funkcjonowania jednostki – od interakcji społecznych po przetwarzanie informacji i adaptację do zmian. Kluczowe cechy ASD obejmują trudności w komunikacji i relacjach społecznych, ograniczone i powtarzalne wzorce zachowań oraz specyficzne reakcje na bodźce sensoryczne (American Psychiatric Association, 2013).Średnia globalna częstość występowania ASD wynosi 1 na 54 dzieci (Baio i in., 2018). Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia liczba pacjentów z rozpoznaniem głównym lub współistniejącym ASD systematycznie rośnie. W 2022 roku wynosiła ona 79 382 przypadków natomiast w 2023 roku liczba ta wzrosła do 99 907, co przekłada się na wzrost o około 25,9%.

Martyna Bryłka

W zespole zajmuje się riserczem i prowadzeniem social mediów. Wyszukuje najciekawsze badania naukowe i sprawia, że stają się one przystępne i wciągające niczym dobra książka. Popularyzacja tematyki dostępności to dla niej nie tylko praca, ale też misja – pokazuje, że dostępność to nie opcja, a standard, który może i powinien być fascynujący dla każdego.

Jest psychologiem i logopedą oraz doktorantką w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu. W jej pracy naukowej zajmuje się zaburzeniami neurorozwojowymi (głównie rozwojowym zaburzeniem językowym (DLD/SLI)) rozwojem językowym oraz uczeniem statystycznym. Ukończyła psychologię oraz logopedię na Uniwersytecie SWPS. Doświadczenie naukowe zdobywała podczas staży w Instytucie Nenckiego, na Uniwersytecie SWPS oraz w Transylvanian Institute of Neuroscience.

Renata Załęcka

nauka dla wszystkich logo

W zespole dba o to, żeby treści były dostępne dla wszystkich, zwracając uwagę na każdy detal – zarówno w samym projekcie, jak i na zewnątrz. Pilnuje terminów i dopina wszystko na ostatni guzik, żeby każde wydarzenie było dopracowane pod każdym względem. Jej doświadczenie w pracy z osobami z niepełnosprawnościami to dla nas bezcenna skarbnica wiedzy, a ona sama jest naszym żywym certyfikatem najwyższego poziomu dostępności.

Dr Joanna Beck

W projekcie, jej praca to nie tylko zarządzanie – to także budowanie zespołu, nadawanie kierunku badaniom oraz dbanie o to, by każdy etap realizacji projektu realnie wpływał na dostępność edukacji wyższej.

Jest (neuro)psychologiem, naukowo zajmuje się m.in. wsparciem osób z dysleksją oraz zdrowiem psychicznym w środowisku akademickim. Doświadczenie zdobywała m.in. w Biurze ds. Osób z Niepełnosprawnościami UW, jako nauczyciel wspierający, a także realizując granty finansowane z funduszy krajowych i europejskich.