Spektrum Autyzmu(ang. Autism Spectrum Disorder; ASD) to złożone zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na różne aspekty funkcjonowania jednostki – od interakcji społecznych po przetwarzanie informacji i adaptację do zmian. Kluczowe cechy ASD obejmują trudności w komunikacji i relacjach społecznych, ograniczone i powtarzalne wzorce zachowań oraz specyficzne reakcje na bodźce sensoryczne (American Psychiatric Association, 2013).Średnia globalna częstość występowania ASD wynosi 1 na 54 dzieci (Baio i in., 2018). Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia liczba pacjentów z rozpoznaniem głównym lub współistniejącym ASD systematycznie rośnie. W 2022 roku wynosiła ona 79 382 przypadków natomiast w 2023 roku liczba ta wzrosła do 99 907, co przekłada się na wzrost o około 25,9%.
Nowoczesne klasyfikacje diagnostyczne, takie jak DSM-5 i ICD-11, traktują ASD jako spektrum, co oznacza, że osoby z ASD mogą prezentować bardzo zróżnicowane objawy – od łagodnych trudności społecznych po poważne deficyty wymagające intensywnego wsparcia (Bach, 2023; Žigić i in., 2023).
Diagnozowanie ASD według ICD-11
Według ICD-11, ASD charakteryzuje się:
- Trwałymi trudnościami w interakcjach społecznych – Osoby z ASD mają wyraźne i utrzymujące się trudności w nawiązywaniu oraz podtrzymywaniu relacji. Nie jest to wynik nieśmiałości czy zahamowania, ponieważ nawet w znanym otoczeniu mogą mieć trudności z odpowiednią komunikacją społeczną.
- Ograniczeniami w komunikacji społecznej – Samo opóźnienie mowy nie świadczy o ASD. Kluczowe jest, czy dziecko lub dorosły wykazuje ograniczoną motywację do komunikacji i trudności w używaniu języka w interakcjach społecznych. Osoby z ASD często mają trudności ze zrozumieniem niuansów rozmowy, tonu głosu czy gestów.
- Powtarzalnymi i stereotypowymi wzorcami zachowań – Wiele dzieci przejawia okresowo silne zainteresowanie określonymi tematami lub ma swoje rytuały. W ASD takie zachowania są jednak bardziej sztywne, intensywne i często współwystępują z trudnościami społecznymi i komunikacyjnymi.
- Zróżnicowanym poziomem funkcjonowania, od osób wymagających minimalnego wsparcia po osoby z głębokimi deficytami poznawczymi i komunikacyjnymi (ICD-11, WHO, 2022).
Objawy mogą występować od dzieciństwa, ale pełna manifestacja trudności może pojawić się później, gdy wymagania społeczne i edukacyjne zaczynają przekraczać możliwości jednostki.
Typowe trudności w funkcjonowaniu osób z ASD
Trudności te dotyczą zarówno sfery społecznej, zachowania, komunikacji przetwarzania sensorycznego i mogą wpływać na funkcjonowanie osoby z autyzmem w środowisku domowym, edukacyjnym oraz zawodowym. Każda osoba z ASD może doświadczać tych wyzwań w różnym stopniu, w zależności od poziomu funkcjonowania, wieku i indywidualnych cech.
Wyzwania społeczne i komunikacyjne
Osoby z ASD mają trudności w rozumieniu i interpretacji sygnałów społecznych, co prowadzi do nieporozumień oraz problemów w interakcjach z innymi. Brak intuicyjnej umiejętności rozpoznawania emocji i intencji rozmówców sprawia, że komunikacja może wydawać się dla nich skomplikowana i nienaturalna.
Trudności w prowadzeniu rozmowy i podtrzymywaniu interakcji
Osoby z ASD mogą:
- Mówić w sposób sztywny i formalny, bez dostosowania stylu wypowiedzi do sytuacji społecznej.
- Nieświadomie zmieniać temat rozmowy, ignorując odpowiedzi rozmówców.
- Nie inicjować rozmów, ponieważ mogą nie wiedzieć, jak rozpocząć interakcję lub o czym rozmawiać.
- Nie odczytywać ironii, sarkazmu i metafor, co skutkuje dosłowną interpretacją wypowiedzi.
Dzieci z ASD często wykazują opóźnienia w rozwoju językowym. Ich wypowiedzi ograniczają się do prostych komunikatów instrumentalnych, służących do wyrażania potrzeb, ale nie do podtrzymywania konwersacji czy dzielenia się emocjami (Pisula, 2010).
Trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji międzyludzkich
Wielu osobom z ASD zależy na nawiązywaniu relacji, jednak nie zawsze wiedzą, jak to zrobić. Mogą:
- Unikać interakcji społecznych, szczególnie w dużych grupach, które bywają przytłaczające sensorycznie i emocjonalnie.
- Zachowywać się w sposób nietypowy, np. inicjować rozmowy w niekonwencjonalny sposób lub nie rozumieć norm społecznych.
- Preferować rutynowe i przewidywalne interakcje, np. rozmowy na znane tematy lub komunikację w kontrolowanych środowiskach, takich jak fora internetowe czy grupy zainteresowań (Shubochkina i in., 2023).
Powtarzalne wzorce zachowań
Osoby z ASD często wykazują silną potrzebę rutyny i przewidywalności, a zmiany w codziennym harmonogramie, szczególnie te nagłe, mogą powodować stres, lęk i dezorientację.
W związku z silną potrzebą rutyny osoby z ASD mogą:
- Reagować negatywnie na niespodziewane zmiany planu dnia, co może prowadzić do wybuchów emocjonalnych.
- Ściśle przestrzegać określonych rytuałów, np. podążać tą samą trasą do szkoły lub pracy, spożywać posiłki w określonej kolejności, nosić zawsze ten sam rodzaj ubrań.
- Przywiązywać dużą wagę do zasad i struktur, nawet jeśli nie mają one większego znaczenia w danej sytuacji (Dai i in., 2023).
Osoby z ASD często angażują się w stymulacyjne ruchy (tzw. „stimming”), które pomagają im regulować emocje i dostosowywać się do otoczenia sensorycznego. Mogą:
- Trzepotać rękami, kołysać się, chodzić na palcach, manipulować przedmiotami (np. obracanie monet, kręcenie długopisem).
- Wykonywać powtarzalne ruchy głowy lub całego ciała, szczególnie w sytuacjach stresowych lub ekscytujących.
- Wykazywać autostymulacyjne zachowania dźwiękowe, np. powtarzać te same słowa lub frazy (echolalia) (Pisula, 2010).
Osoby z ASD mogą rozwijać w sposób bardzo intensywny zainteresowania, które bywają nietypowe pod względem treści i formy. Mogą:
- Koncentrować się na jednym temacie przez długi czas, np. analizować dane o pociągach, zapamiętywać daty historyczne, znać szczegóły dotyczące dinozaurów czy układu słonecznego.
- Powtarzać te same aktywności – np. oglądać w kółko ten sam film lub czytać tę samą książkę, słuchać tej samej piosenki, jeść ten sam posiłek.
- Tak bardzo angażować się w swoje pasje, że dominują one ich codzienne funkcjonowanie, co może powodować trudności w szkole i pracy (Shubochkina i in., 2023).
Profil kobiecy ASD
Chłopcy są diagnozowani czterokrotnie częściej niż dziewczynki, głównie z powodu różnic w prezentacji objawów oraz niedodiagnozowania ASD u kobiet (Rynkiewicz i in., 2019). Kobiety częściej świadomie maskują swoje trudności, naśladując zachowania neurotypowe i tworząc mechanizmy kompensacyjne, co utrudnia rozpoznanie ich objawów (Hull i in., 2017). Rzadziej wykazują obsesyjne zainteresowania typowe dla mężczyzn, częściej koncentrując się na relacjach społecznych, a ich lepsze zdolności językowe dodatkowo komplikują diagnozę (Rynkiewicz i in., 2019; Lai i in., 2015). Kobiety z ASD są bardziej narażone na zaburzenia lękowe, depresję i zaburzenia odżywiania, a wiele z nich otrzymuje błędne diagnozy, takie jak borderline czy depresja atypowa (Margari i in., 2020; Takara & Kondo, 2015).
Różnice między ASD a innymi zaburzeniami
ASD bywa mylone z innymi zaburzeniami ze względu na pokrywające się objawy. Najważniejsze różnice obejmują:
- ASD vs. zaburzenia obsesyjno-kompulsywne (OCD) – W ASD powtarzalne zachowania wynikają z potrzeby rutyny, podczas gdy w OCD są napędzane lękiem (Russell i in., 2005).
- ASD vs. zaburzenia osobowości – W ASD trudności społeczne wynikają z deficytów teorii umysłu, natomiast w zaburzeniach osobowości z lęku przed odrzuceniem i niestabilności emocjonalnej (Matson & Williams, 2013).
- ASD vs. schizofrenia – ASD nie obejmuje omamów i urojeń, które są charakterystyczne dla schizofrenii, choć niektóre aspekty myślenia autystycznego mogą przypominać objawy schizotypowe (Cochran i in., 2013).
Bibliografia
- Allely, C. S. (2013). Pain Sensitivity and Observer Perception of Pain in Individuals with Autistic Spectrum Disorder. The Scientific World Journal. https://doi.org/10.1155/2013/916178
- American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5®).
- Antshel, K. M., & Russo, N. (2019). Autism Spectrum Disorders and ADHD: Overlapping Phenomenology, Diagnostic Issues, and Treatment Considerations. Current Psychiatry Reports, 21(34). https://doi.org/10.1007/s11920-019-1020-5
- Bach, B. (2023). Differential Diagnosis of ICD-11 Personality Disorder and Autism Spectrum Disorder in Adolescents. Children (Basel). https://doi.org/10.3390/children10060992
- Baio, J., Wiggins, L., Christensen, D. L., Maenner, M. J., Daniels, J., Warren, Z., i in. (2018). Prevalence of autism spectrum disorder among children 8 years – Autism and Developmental Disabilities Monitoring Sites, United States, 2014. MMWR Surveill Summ, 67(6), 1–23. https://doi.org/10.15585/mmwr.ss6706a1
- Cochran, D. M., Dvir, Y., & Frazier, J. A. (2013). „Autism-plus” spectrum disorders: Intersection with psychosis and the schizophrenia spectrum. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 22(4), 609–627. https://doi.org/10.1016/j.chc.2013.04.005
- Dai, Y., Mao, Y., Wu, J., Zeng, A., & Zhan, H. (2023). Exploring the causes and countermeasures of employment difficulties of autistic patients from multiple perspectives. https://doi.org/10.54691/bcpbm.v49i.5426
- Forster, J. L. (2023). Understanding Sensory Processing Difficulties in Children and Adolescents With ASD. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2023.07.292
- Hull, L., Petrides, K. V., Allison, C., Smith, P., Baron-Cohen, S., Lai, M. C., & Mandy, W. (2017). „Putting on My Best Normal”: Social Camouflaging in Adults with Autism Spectrum Conditions. Journal of Autism and Developmental Disorders, 47, 2519–2534. https://doi.org/10.1007/s10803-017-3166-5
- ICD-11, WHO. (2022). Autism Spectrum Disorder – 6A02. International Classification of Diseases 11th Revision. Retrieved from http://id.who.int/icd/entity/437815624
- Isomura, T., Ito, H., Ogawa, S., & Masataka, N. (2015). Absence of Predispositional Attentional Sensitivity to Angry Faces in Children with Autism Spectrum Disorders. Scientific Reports. https://doi.org/10.1038/SREP07525
- Lai, M. C., Kassee, C., Besney, R., Bonato, S., Hull, L., Mandy, W., Szatmari, P., & Ameis, S. H. (2019). Prevalence of co-occurring mental health diagnoses in the autism population: A systematic review and meta-analysis. Lancet Psychiatry, 6(10), 819–829. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(19)30289-5
- Lai, M. C., Lombardo, M. V., Chakrabarti, B., & Baron-Cohen, S. (2013). Subgrouping the Autism “Spectrum”: Reflections on DSM-5. PLOS Biology, 11(4), 1–7. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.1001544
- Margari, L., Marzulli, L., Gabellone, A., & De Giambattista, C. (2020). Eating and Mealtime Behaviors in Autism Spectrum Disorder: A Literature Review. Brain Sciences, 10(4), 220. https://doi.org/10.3390/brainsci10040220
- Matson, J. L., & Williams, L. W. (2013). Differential diagnosis and comorbidity: Distinguishing autism from other mental health issues. Neuropsychiatry, 3(3), 233–243.
- Pisula, E. (2010). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Wydawnictwo Harmonia.
- Postorino, V., Kerns, C. M., Vivanti, G., Bradshaw, J., Siracusano, M., & Mazzone, L. (2017). Anxiety Disorders and Obsessive-Compulsive Disorder in Individuals with Autism Spectrum Disorder. Current Psychiatry Reports, 19(92). https://doi.org/10.1007/s11920-017-0846-y
- Rynkiewicz, A., & Janas-Kozik, M. (2019). Girls and women with autism. Psychiatria Polska, 53, 737–752. https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/95098
- Russell, A. J., Mataix-Cols, D., Anson, M., & Murphy, D. G. (2005). Obsessions and compulsions in Asperger syndrome and high-functioning autism. British Journal of Psychiatry, 186, 525–528. https://doi.org/10.1192/bjp.186.6.525
- Sener, E. F., Sahin, M. C., Taheri, S., Bayramov, K. K., Marasli, M. K., Zararsiz, G., Canpolat, M., Şahin, N., & Öztop, D. B. (2017). A preliminary study of the genes related to aggression and insensitivity to pain in autism spectrum disorders. https://doi.org/10.1080/24750573.2017.1293248
- Shubochkina, E. I., Chekalova, S. A., & Khramtsov, P. I. (2023). Medical and social problems of education and adaptation in children and adolescents with autism spectrum disorders. Российский Педиатрический Журнал. https://doi.org/10.46563/1560-9561-2023-26-5-353-359
- Takara, K., & Kondo, T. (2015). How and why is autism spectrum disorder misdiagnosed in adult patients: From diagnostic problem to management for adjustment. Mental Health Family Medicine, 11, 73–88.
- Žigić, N., Pajević, I., Hasanović, M., Avdibegovic, E., Aljukić, N., & Hodzic, V. (2023). Neurodevelopmental disorders in ICD-11 classification. European Psychiatry. https://doi.org/10.1192/j.eurpsy.2023.1547